ارزهای دیجیتالبورستحلیل بازارفارکس

ویژگی‌های یک استراتژی خوب برای معامله‌گری چیست؟

این سوال از آنجایی مهم است که استراتژی (Strategy)، اساس و بنیان کار و روش یک معامله‌گر را مشخص می‌کند.

یک نکته مهم وجود دارد که استراتژی هر کس بسته به شرایط روحی و فکری هر شخص متفاوت است. شاید برعکس این قضیه نیز صادق باشد، یعنی شما می‌توانید با استراتژی هر فرد حتی ویژگی‌های روانشناسی او را نیز تشخیص دهید.

Image by tirachardz on Freepik

1- شناخت فردی:

به طور کلی تدوین استراتژی نیازمند شناخت دقیق خود است و این شناخت حاصل نمی‌شود مگر با تجربه زیاد.

علت اینکه تجربه، اساسی‌ترین نقش را در موفقیت هر فرد دارد نیز همین است زیرا افراد با گذشت زمان خود را و نحوه‌ی رفتار خود را در موقعیت‌های مختلف بازار بهتر تشخیص می‌دهند و به مرور استراتژی نزدیک‌تر به شخصیت خود را برمی‌گزینند پس باز هم رد پای استراتژی در موفقیت مشهود است.  

اما چه چیزهایی در افراد متفاوت است که باعث می‌شود استراتژی‌ها نیز متفاوت باشند؟

ما 4 دسته افراد در معامله‌گری داریم:

  • اسکالپر (Scalper): این معامله‌گران، معاملات خود را در زمانی کوتاه و با حجم‌های نسبتا زیاد باز می‌کنند و می‌بندند. افرادی هستند که از نوسانات کوچک بازار سود می‌برند و نقاط ورود خوب برای آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است.
  • معامله‌گران روزانه (Daily Trader): به معامله‌گرانی که در طول یک دوره یک روزه ترید انجام می‌دهند و معاملاتشات را بیش از یک روز باز نمی‌گذارند معامله‌گر روزانه گفته می‌شود.
  • سویینگ تریدر (Swing Trader): این معامله‌گران اصطلاحا معامله‌گرانی هستند که سویینگ به سویینگ معامله می‌کنند. سویینگ‌ها به طور ساده سقف‌ها و کف‌های قیمتی محسوب می‌شوند و معامله گرانی که سویینگ ترید می‌کنند معاملات خود را از یک کف تا سقف بعدی ویا بالعکس باز می‌گذارند، بنابراین ممکن است معاملاتشان حتی چند روز نیز به طول بیانجامد.
  • هولدرها (Holders): این دسته افراد یک دارایی را به قصد سرمایه‌گذاری‌ بلند مدت خریداری می‌کنند و معاملاتشان از یک هفته تا چند سال نیز طول می‌کشد.

بسته به اینکه نحوه‌ معاملات شما چیست استراتژی شما متفاوت خواهد بود.

هر چه معاملات شما کوتاه‌تر باشد نیازمند این هستید که تایم فریم خود را کوچک‌تر کنید و به دنبال نقاط ورود دقیق‌تر بگردید پس سبک معاملاتی شما با یک هولدر زمین تا آسمان فرق خواهد کرد.

این که شما جزو کدام دسته از تریدرهای بالا هستید موضوعی نیست که حتی خودتان نیز بتوانید با تجربه کم و چند ماهه به آن پی ببرید و باید سال‌ها تجربه در هر کدام از این روش‌ها داشته باشید تا بتوانید یکی از آنها را به درستی انتخاب کنید.

اینکه کدام روش بهتر و کدام بدتر است موضوع بحث این مقاله نیست و کاملا به خود شما بستگی دارد.

پس قدم اول در رسیدن به یک استراتژی خوب، شناخت فردی خود می‌باشد.

پس در ابتدا میزان صبر، طمع، حرص، قدرت تحمل و… را در خود شناسایی کنید که بهترین روش آن انجام معاملات در حساب آزمایشی (Demo) است.

2- زمان و وقت:

این نکته در تدوین استراتژی خیلی مهم است.

بسته به میزان زمانی که می‌توانید در معاملات خود صرف کنید دایره انتخابی شما محدودتر می‌شود. اگر شما فقط کمتر از 2 ساعت در روز وقت دارید که به معامله بپردازید قطعا نباید اسکالپ یا معاملات روزانه انجام دهید و فقط باید به فکر معاملات بلند مدت باشد.

3- میزان پول و سرمایه:

هر چه سرمایه شما کمتر باشد توصیه می‌شود از لوریج و اهرم کمتری استفاده کنید و معاملات خود را بلند مدت انجام دهید زیرا وجود کارمزد در معاملات در صورت استفاده از اهرم بالا باعث می‌شود حساب شما تحمل کافی برای بقا در بازار نداشته باشد و با کوچکترین ضرری حساب خود را از دست بدهید.

پیشنهاد میکنیم مقاله “ لوریج یا اهرم در معاملات چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

4- نوع بازار:

این نکته خیلی مهم است.

بگذارید در ابتدا انواع شرایط بازارها را از دید انتخاب استراتژی شرح دهیم:

  • عمق بازار (Depth Of Market): عمق بازار یا به اختصار DOM در واقع میزان پولیست که در آن بازار وجود دارد. هر چه پول و سرمایه‌ی بیشتر در آن بازار در گردش باشد اصطلاحا بازار عمق بیشتری دارد و یا بازار دارای  نقد شوندگی بالاتری می‌باشد.
  • قابلیت معاملات دوطرفه: بازارها از این منظر دو گونه هستند، در نوع اول، تنها می‌توان یک درایی را در آن خرید که به آن اسپات (Spot) می‌گویند. در این بازار شما یک دارایی را می‌خرید و منتظر می‌مانید تا رشد کند مثلا بازار بورس تهران از این نوع است. در نوع دوم، بازار قابلیت معاملات دوطرفه دارد که در این بازار شما علاوه بر معاملات خرید (long) می‌توانید معاملات فروش استقراضی (short) نیز انجام دهید.
  • زمان باز بودن بازار: برخی بازارها زمان معینی در شبانه روز باز هستند و بعد از آن تعطیل می‌شوند و دیگر نمی‌توان در آنها معامله کرد مثلا بورس تهران که از ساعت 9 تا 12:30 باز است. اما بعضی دیگر 24 ساعته و در طول هفته باز هستند مانند بازار کریپتو.
  • محدوده نوسان قیمت: هرچه بازارها محدوده نوسانات بزرگتری داشته باشند به طبع قیمت‌ها واقعی‌تر می‌باشد. مثلا بازار فارکس محدودیت نوسان قیمتی ندارد اما بورس تهران دارای محدوده‌ی مجاز روزانه است.

بسته به اینکه در کدام نوع از بازارهای بالا معامله می‌کنید باید استراتژی متفاوتی داشته باشید.

هرچه بازار شما محدودتر باشد، مثلا عمق کم، زمان باز بودن اندک، نداشتن قابلیت فروش استقراضی و محدودیت در نوسانات قیمتی، شما باید به سمت معاملات طولانی مدت حرکت کنید و بالعکس.

این‎‌ها تنها بخشی از نکات مهم بودند که در این مقاله گنجانده شده بود.

لازم به ذکر است مقاله بالا نظرات تیم آواچارت است و مسئولیت استفاده از آن‌ها بر عهده خواننده است.

با تشکر: آواچارت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا