تحلیل بازار

پرایس اکشن چیست؟

اصطلاح پرایس اکشن (Price Action) یکی از پرکاربردترین واژگان، در دنیای معامله‌گری می‌باشد.

Image by pch.vector on Freepik

پرایس اکشن همانجور که از اسمش مشخص است به معنای رفتار قیمت یک دارایی می‌باشد.

وقتی ما از سبک پرایس اکشن در تحلیلگری صحبت می‌کنیم به این معنی است که در تحلیلمان به جای آنکه از اندیکاتورها و ابزارهای موجود روی چارت استفاده کنیم، تنها به قیمت و رفتار قیمت در نواحی مختلف می‌پردازیم.

اما چرا این سبک اینقدر محبوب شده است؟

درپاسخ به این سوال باید بگوییم که این سبک مزایای زیادی در بر دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در دسترس بودن ساده و ارزان به طوری که تنها با داشتن یک رایانه ارزان که تنها نمودار قیمت را نشان دهد می‌توان از این سبک استفاده کرد.
  2. بدون نیاز به اندیکاتورهای پیچیده می‌توان به تحلیل پرداخت.
  3. می‌توان ماهیت اصلی بازار که رفتار معامله‌گران و به تبع آن حرکت قیمت به وسیله عرضه و تقاضا هست را بهتر بررسی کرد.
  4. نیاز به تاییدیه‌های اضافی و وقت‌گیر که باعث عدم ورود به موقع می‌شود نیست.
  5. تایید روند بازار با استفاده از ماهیت کلی حرکات قیمت ممکن است نه صرفا تاییدیه اندیکاتوری.

اما طرفداران این سبک معامله گری معتقدند که با استفاده از پرایس اکشن می‌شود ماهیت حقیقی بازارها و بازی معامله را درک کرد زیرا اصل هر چیزی در بازار رفتار معامله‌گران و حرکت قیمت‌ها است.

آن‌ها همچنین معتقدند اندیکاتورها و دیگر ابزارها تنها نتیجه حرکت قیمت هستند که با استفاده از فرمول‌های ریاضی که داده‌های خود را از همان قیمت می‌گیرند ساخته شده‌اند پس چرا ما به اصل، که همان قیمت است نگاه نکنیم و خود را درگیر سایه قیمت که اندیکاتور است بکنیم.

بازار چگونه کار می‌کند؟

در بازارها حرکات قیمت تابع عرضه و تقاضا می‌باشد.

یعنی هر زمان که عدم توازن و تعادل در بازار ایجاد شود بسته به اینکه تقاضا بیشتر است یا عرضه، قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند و هر زمان که تعادل به وجود بیاید حرکات قیمت هم متعادل و در یک رنج خاص می‌شود.

خود عرضه و تقاضا چگونه به وجود می‌آید؟

نکته مهم همین است!!

این واقعیت است که بازار را معامله‌گران تشکیل می‌دهند پس رفتار همین معامله‌گران است که علت اصلی به وجود آمدن عرضه و تقاضا است پس هر زمان که معامله‌گران بیشتر بخرند قیمت‌ها بالا و هر زمان که بیشتر بفروشند قیمت‌ها پایین می‌آید.

یکی از مزایا سبک پرایس اکشن همین است که تاکید دارد رفتار معامله‌گران را پیش از آنکه دیر بشود شناسایی کند و ورود به موقع در بازار داشته باشد در حالی که اندیکاتورها نتایج را پس از اتفاق افتادن تازه مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهند.

یکی از خوبی‌های پرایس اکشن امکان تحلیل هم‌زمان بازار می‌باشد. یعنی می‌شود بازار را فعالانه با استفاده از رفتار قیمت بررسی کرد تا در صورتی که اشتباهی مرتکب شده‌ایم با ضرر کوچکی از بازار خارج شویم در واقع این سبک اگر به درستی اجرا شود خاصیت خود اصلاحی نیز دارد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر سبکی باید درست و اصولی و بر پایه دانش و تجربه و مدیریت سرمایه اجرا شود وگرنه نتایج خوبی به بار نمی‌آورد.

نواحی مهم در پرایس اکشن کدامند؟

ما در تحلیل چارت و نمودارها تنها اطلاعاتی که داریم، رفتار قیمت در گذشته بازار می‌باشد پس باید بتوانیم یک تحلیل موثر از رفتار معامله‌گران در گذشته بازار ارائه دهیم.

همانجور که می‌دانید نواحی حمایتی و مقاومتی، نواحی مهمی هستند زیرا معامله‌گران قبلا در آنجا به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت رفتاری خاص داشته باشد پس این امکان که در آینده نیز معامله‌گران را دچار رفتار مشابهی بکند هست.

قبلا در مقاله “تحلیل تکنیکال چیست؟” راجع به این نواحی و دیگر موارد مهم صحبت کرده‌ایم پس حتما آن را نیز مطالعه نمایید.

این نکته را فراموش نکنید که این بازی بیشتر یک بازی احتمالات است برای آنکه بیشتر به آن پی ببرید مقاله “اسمارت مانی (Smart Money) یا پول هوشمند چیست؟” را مطالعه نمایید.

به طور کلی معامله‌گران در شرایط خاص، رفتارهای خاصی را نیز بروز می‌دهند که این می‌تواند به دلیل ماهیت انسانی مارکت باشد، یکی از توجهات پرایس اکشن و دلایل موثر بودن آن نیز توجه به همین نکته است.

لازم به ذکر است مقاله بالا نظرات تیم آواچارت است و مسئولیت استفاده از آن‌ها بر عهده خواننده است.

با تشکر: آواچارت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا