تحلیل بازارگزارش بازار

اسمارت مانی یا پول هوشمند چیست؟

تعریف اسمارت مانی (Smart Money) یا پول هوشمند در بازارهای سرمایه و مالی به طور مختصر و مفید یعنی پول زیاد!!

Image by jcomp on Freepik

شاید در نگاه اول واژه پول هوشمند به معنای سرمایه‌گذاری افراد باهوش در بازار باشد، اما این اصلا درست نیست، چون حرف اول و آخر در بازار را پول می‌زند نه هوش.

تعریف کامل‌تر اسمارت مانی، ورود پول‌های کلان در زمان‌هایی که سرمایه‌داران بزرگ می‌خواهند ورود کنند، می‌باشد.

شاید همین تعریف به وضوح نشان دهد چرا اکثر معامله‌گران خرد (Retail Traders) در این بازارها شکست می‌خورند؟؟ چون الگوی خاصی برای ورود پول هوشمند وجود ندارد یا لااقل اطلاعات مشهودی در اختیار معامله‌گران خرد نیست که این ورود و خروج‌ها را تشخیص دهند.

اما اسمار‌ت مانی‌های بازار چه کسانی هستند؟!

به طور کلی هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای سرمایه زیادی باشد تا حدی که بتواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد، اسمارت مانی است، حتی اگر ضریب هوشیش زیر 70 باشد!!

به طور خاص بانک‌ها، موسسات مالی، موسسات پوشش ریسک، تریدینگ کمپانی‌ها و شرکت‌های بین المللی و خصوصی که دارای حجم زیاد گردش مالی هستند می‌توانند نقش اسمارت مانی را بازی کنند.

در بازارهای بزرگ و پرحجم، این موسسات کوچک و بزرگ هستند که با همدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند سودهای کلانی بدست بیاورند. گاه این سودها به طور واضح منافع مالی است و گاهی منافع پشت پرده در تغییر قیمت‌ها قرار دارد که باعث ورود و خروج اسمارت مانی‌ها در بازارها می‌شود.

اسمارت‌ مانی‌ها چگونه وارد معامله می‌شوند؟

اسمارت مانی‌ها برای ورود پولشان و یا خرید کردن نیاز دارند تا فروشندگان را پیدا کنند چرا که هر خرید کردنی نیاز به فروشنده می‌باشد و بالعکس یعنی اگر اسمارت مانی بخواهد یک دارایی را بفروشد نیاز دارد تا خریداران آن دارایی را پیدا کند.

خیلی از اسمارت مانی‌ها با توجه به دیتاهای اختصاصی و گران قیمتی که در اختیار دارند این خریداران و فروشندگان را به آسانی شناسایی می‌کنند و سفارشات خرید و یا فروش خود را انجام می‌دهند و یا به اصطلاح پُر می‌کنند.

سفارشات خرید و یا فروشی که اسمارت مانی‌ها به دنبال آن‌ها هستند را نقدینگی (liquidity) می‌نامند و ما از این به بعد برای آن‌ها از این واژه استفاده می‌کنیم.

چگونه معامله‌گران خرد می‌توانند ورود و خروج اسمارت مانی را تشخیص دهند؟

شاید جواب این سوال مهم‌ترین راز بازار باشد که اگر به جواب درستی ختم شود سود سرشاری را نصیب هر کس کند.

لازم به ذکر است که هیچ چیز در بازارهای مالی قطعی نیست پس زیاد دلتان را صابون نزنید.

سبک‌های تحلیلی زیادی در بازار به وجود آمده‌اند که ادعا می‌کنند می‌توانند ورود و خروج اسمارت مانی را تشخیص دهند اما اینکه کدام درست می‌گوید و کدام نه وابسته به نتایجی است که در  طولانی مدت از این سبک‌ها به دست می‌آید.

این را بدانید که مطالبی که در هر سبک و یا روشی وجود دارد لزوما درست نیست و آواچارت نیز این ادعا را ندارد.

تفاوت معامله‌گران خرد و اسمارت مانی در دو چیز است. اول پول، دوم پول!!!

درست خواندید این اشتباه تایپی نیست. پول دومی یعنی نداشتن پول برای خرید اطلاعات چون خیلی از اطلاعات گران قیمت هستند و یا برای به دست آوردنشان باید زیرساخت‌های گران قیمتی ایجاد کرد مثلا یک بروکر و یا حتی چند تا بروکر زد!!

به طور کلی معامله‌گران خرد در بازار با استفاده از اتفاقاتی که روی هر چارت می‌افتد می‌توانند تا حدودی رفتار اسمارت‌ مانی را تشخیص دهند و یا نقدینگی را در بازار پیدا کنند.

نقدینگی در بازار در واقع سفارشات می‌باشد که ممکن است همان سفارش‌هایی باشد که اسمارت مانی هم به دنبال آن است.

ما به عنوان معامله‌گران خرد اگر قصد خرید یک دارایی را داریم باید به دنبال فروشندگان آن دارایی باشیم تا بتوانیم آن دارایی را از آن‌ها بخریم و اگر قصد فروش داریم باید به دنبال خریداران بگردیم تا بتوانیم دارایی را به آن‌ها بفروشیم.

این یک معادله به ظاهر ساده است اما به این راحتی‌ها هم نیست و خیلی اوقات تیرمان به خطا می‌رود و باز هم قصد اسمارت مانی‌ها را نمیفهمیم.

چند نکته مهم:

از آنجایی که اسمارت‌ مانی‌ها با پول‌های زیاد وارد معامله می‌شوند پس بررسی حجم معاملات می‌تواند برای تشخیص ورود آن‌ها کمک‌کننده باشد اما باید بسیار دقت کنید چون ممکن است بررسی صرف حجم بسیار گول زننده باشد و حتی دچار خطا و اشتباه شویم.

نواحی کلاسیکی در چارت معمولا مکان‌هایی است که معامله‌گران خرد در آنجا سفارشات خود را قرار می‌دهند پس باید به آنجا به عنوان نواحی مهم نقدینگی دقت کنید.

به عنوان مثال به چارت زیر نگاه کنید.

چارت بالا مربوط به EURUSD در تایم فریم 30 min می‌باشد که اسمارت مانی هر بار با استفاده از نقدینگی‌های موجود سفارشات فروش خود را کامل کرده است.

مطالب این مقاله صرفا نظرات آواچارت است و مسئولیت استفاده ازآن‌ها بر عهده خواننده می‌باشد.

با تشکر: آواچارت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا