فارکس

لوریج یا اهرم در معاملات چیست؟

لوریج در فارکس چیست؟

لوریج (Leverage) یا اهرم در فارکس یک ابزار فوق العاده مهم و کاربردی و البته پر ریسک در این بازار است که به معامله‌گران، مخصوصا معامله‌گران خرد کمک می‌کند تا بتوانند با سرمایه کم وارد موقعیت‌های معاملاتی شوند. اما سوال اینجاست که چگونه؟

Image by pch.vector on Freepik

در صورتی که می‌خواهید راجع به فارکس بدانید اینجا کلیک کنید.

شما اگر بخواهید در فارکس بدون استفاده از اهرم به معامله بپردازید، نیاز دارید تا سرمایه قابل توجهی داشته باشید. به عنوان مثال اگر بخواهید 0.5 لات معامله در نماد USDCAD را در شرایط عادی و بدون استفاده از اهرم باز کنید نیاز دارید تا حداقل 50000 دلار ایالات متحده در حساب خود داشته باشید که این مبلغ بعضا زیاد و با ریسک‌هایی همراه است.

بروکرها یا کارگزارهای فارکس امکان استفاده از لوریج یا اهرم را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند تا مشتری با مبلغ کم و گاها ناچیز بتواند معاملات خود را باز کند. در واقع بروکر نوعی وام به مشتریان خود می‌دهد که مشتری بتواند به معامله بپردازد و این به نوعی هم کمک به مشتریان است و هم کمک به درآمد خود بروکر.

یک سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا بروکر چنین ریسکی می‌کند؟

جواب اینجاست که این کمک هیچ خطری برای بروکر ندارد زیرا بروکر به مشتری اجازه نمی‌دهد که بیشتر از پولی که خودش دارد ضرر دهد و لوریج یا اهرم تنها کمک برای ورود به معاملات است و به این معنا نیست که پول بروکر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بگذارید یک مثال به سبک آواچارت برایتان بزنیم تا متوجه شوید.

(سایت آواچارت یک پایگاه اشتراک دانش در بازارهای مالی است که می‌توانید دانش خود در این زمینه را با دیگران به اشتراک بگذارید و کسب درآمد کنید.)

بر فرض شما در حساب بروکرتان امکان استفاده از لوریج 100 را انتخاب کرده باشید. این به این معناست که بروکر در هر معامله تا 100 برابر موجودی حسابتان به شما وام می‌دهد و یا به نوعی مارجین مورد نیاز برای ورود به هر معامله را تقسیم بر صد می‌کند (البته نکات ریزی در محاسبات وجود دارد، مثلا واحد پولی حسابتان یا نوع دارایی که شما مورد معامله قرار میدهید).

مثلا قبلا گفتیم که در نماد USDCAD اگر بخواهیم 0.5 لات معامله باز کنیم در شرایط بدون اهرم نیاز به 50 هزار دلار ایالات متحده داریم در حالی که با لوریج 100 تنها با 500 دلار می‌توانیم وارد این معامله بشویم.

البته در جفت ارزهایی که ارز پایه آن‌ها دلار ایالات متحده نیست یک مقدار قضیه فرق می‌کند و باید به یک نکته دیگر نیز دقت کنید. مثلا در جفت ارز EURUSD که ارز پایه آن یورو است برای 0.5 لات معامله شما نیاز به 50 هزار یورو (نه دلار) دارید که با لوریج صد باید 500 یورو بپردازید و از آنجایی که معمولا حساب‌ها به دلار می‌باشد محاسبه مارجین به دلار بر اساس نرخ برابری یورو به دلار می‌باشد.

در صورتی که می‌خواهید راجع به جفت ارزها بدانید اینجا کلیک کنید.

بر فرض اگر نرخ برابری EURUSD=1.15 باشد آنگاه میزان مارجین مورد نیاز به دلار برابر است با 575 دلار.

تا اینجا متوجه شدیم که لوریج یک ابزار مهم برای ورود به معاملات ماست اما یک سوال دیگر نیز مطرح می‌شود و آن اینکه:

ریسک استفاده از اهرم یا لوریج بالا در چیست؟

از آنجایی که درآمد بروکر از اسپرد معاملات است پس امکان ایجاد معامله برای بروکر خیلی اهمیت دارد فلذا با دادن لورج‌های بالاتر به معامله‌گران امکان ورود به معاملات با حجم‌های بالاتر را به راحتی ایجاد می‌کند. اگر معامله‌گر نتواند بر احساسات خود غلبه کند یا به هر دلیلی معامله با حجم بالا باز کند حساب معاملاتی او در خطر از بین رفتن قرار می‌گیرد.

سخن پایانی:

به طور کلی ابزار لوریج یک ابزار خیلی مهم و کاربردی در معاملات فارکس می‌باشد. برتری معامله در فارکس یا معاملات مارجین‌دار در این است که امکان استفاده از لوریج برای معامله‌گران فراهم می‌شود و می‌توانند درصد سودهای خیلی بالاتری را نسبت به حالتی که از لوریج استفاده نمی‌کنند به دست آوردند اما باید به این نکته توجه شود که مدیریت سرمایه جزو ارکان جدایی ناپذیر در معاملات است که تنها با استفاده از آن می‌توان از مخاطرات موجود در بازار تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد.

این مقاله صرفا جنبه آگاهی دارد و مسئولیت استفاده از مطالب آن بر عهده خواننده گرامی می‌باشد.

کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.

با تشکر: تیم آواچارت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا