فارکس

فارکس چیست؟

فارکس (Forex) یا بازار تبادلات ارزهای خارجی از سرواژه‌های foreign exchange نام گرفته شده است. این بازار به عنوان بزرگترین بازار مالی در جهان شناخته می‌شود. حجم معاملات در بازار فارکس تقریبا 7.5 تریلیون دلار در روز می‌باشد که این گواه بر عمق بالا و طبیعتا نقد شوندگی بسیار زیاد در این بازار می‌باشد.

منظور از نقدشوندگی (Liquidity) سهولت تبدیل دارایی‌ها به یک دیگر است و از آنجایی که در بازار فارکس بازیگران بسیار بزرگ با دارایی‌های بسیار زیاد فعالیت می‌کنند امکان تبدیل دارایی‌ها (که در فارکس مشخصا ارزهای مختلف است) به آسانی و به سرعت فراهم می‌باشد.

Image by pvproductions on Freepik

بازیگران یا شرکت‌کنندگان اصلی در این بازار شامل بانک‌های بین المللی، موسسات و مراکز مالی جهانی، موسسات پوشش ریسک یا هجینگ (Hedging) کمپانی‌ها و دیگر مراکز سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط می‌باشند که بیشتر تبادلات را در این بازار انجام می‌دهند.

نکته‌ی مهم در این بازار این است که ارزها بصورت جفت (Currency Pair) با یکدیگر مبادله می‌شوند، بنابراین ارزش مطلق یک ارز در این بازار تعیین نمی‌گردد. به عنوان مثال در جفت ارز EURUSD که نشاندهنده‌ی ارزش یورو در برابر دلار ایالات متحده است، ارزش یورو نسبت به دلار ایالات متحده سنجیده و قیمت گذاری می‌شود.

نمادها در فارکس:

در فارکس هر ارز با یک نماد سه حرفی تعیین می‌گردد که معمولا دوحرف ابتدایی نام کشور و حرف سوم واحد پولی آن کشور می‌باشد. به عنوان مثال نماد JPY نشان دهنده‌ی ین ژاپن (Japanese Yen)، GBP نشان دهنده‌ی پوند انگلستان (Great British pound)، USD نشان دهنده‌ی دلار ایالات متحده (United States dollar) و … است.

ردیفنمادنام نمادکشورنام ارز
1EURیورواتحادیه اروپاEURO
2USDدلارایالات متحدهUnited States dollar
3GBPپوندانگلستانGreat British pound
4AUDدلاراسترالیاAustralian Dollar
5NZDدلارنیوزیلندNew Zealand Dollar
6CADدلارکاناداCanadian Dollar
7CHFفرانکسوئیسSwiss Franc
8JPYینژاپنJapanese Yen
9DKKکروندانمارکDanish Krone
10SGDدلارسنگاپورSingapore Dollar
11RUBروبلروسیهRussian Ruble
12HKDدلارهنگ کنگHong Kong Dollar
13TRYلیرترکیهTurkish lira
14SEKکرونسوئدSwedish Krona
Avachart.com

همانطور که در بالا عنوان شد در فارکس ارزها نسبت به یکدیگر ارزش گذاری می‌شوند. در جفت ارزها به ارز اول ارز پایه و به ارز دوم ارز متقابل گفته می‌شود به عنوان مثال در جفت ارز EURUSD ارز EUR را ارز پایه و ارز USD را ارز متقابل می‌گویند.

نرخ برابری:

نرخ برابری یا قیمت فعلی یک جفت ارز عبارت است از میزان ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر.

یا به عبارتی در ازای دریافت یک واحد پول از ارز یک کشور چه میزان از واحد پولی کشور دیگر باید پرداخت. مثلا در جفت ارز EURUSD نرخ برابری معادل است با نرخ تبادل ارز یورو در برابر ارز دلار ایالات متحده و بالعکس. یعنی در ازای خرید یک واحد ارز یورو باید چه میزان دلار ایالات متحده پرداخت و بالعکس.

به عنوان مثال:

در بالا نرخ برابری یورو به دلار ایالات متحده برابر 1.07275 می‌باشد یعنی اگر بخواهیم یک یورو در برابر دلار ایالات متحده خریداری نماییم باید 1.07275 دلار ایالات متحده پرداخت کنیم و یا به عبارتی در صورتی که یک یورو بپردازیم میزان 1.07275 دلار ایالات متحده نصیب ما می‌شود که نشانده‌ی ارزش بالاتر یورو نسبت به دلار ایالات متحده است (البته در زمان نگارش این مقاله).

پیپ (pip) و پیپس (pips):

به دلیل حجم بالای معاملات در فارکس نرخ برابری جفت ارزها در هر لحظه تغییر می‌کند. معمولا نرخ برابری جفت ارزها تا 5 رقم بعد از اعشار قابل مشاهده است که البته در جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها ین ژاپن قرار دارد نرخ برابری تا 3 رقم اعشار قابل مشاهده است.

به آخرین عدد رقم اعشار پیپس و به رقم یکی مانده به آخر پیپ می‌گویند.

به عنوان مثال اگر نرخ برابری یک جفت ارز فرضی از 1.11111 به 1.11112 تغییر کند می‌گوییم قیمت یک پیپس افزایش یافته و اگر به 1.11121 تغییر کند می‌گوییم قیمت یک پیپ افزایش داشته است پس هر پیپ 10 برابر پیپس می‌باشد.

معاملات در فارکس چگونه می‌باشد؟

نوع معاملات در بازار فارکس از نوع CFD (Contract For Difference) یا قرار داد به ازای مابه التفاوت قیمت می‌باشد. این نوع معامله به معامله‌گران اجازه می‌دهد که بدون اینکه مالکیت یک دارایی را در اختیار داشته باشند صرفا از تفاوت‌های ایجاد شده (ما به التفاوت) در قیمت کسب سود کنند.

در ادامه با ذکر یک مثال این نوع معامله را بیشتر شرح می‌دهیم:

در بالا ذکر گردید که معاملات در بازار فارکس به صورت جفتی انجام می‌شود یعنی یک دارایی در برابر یک دارایی دیگر و ارزش مطلق برای یک دارایی در نظر گرفته نمی‌شود. مثلا یورو در برابر پوند و نه به تنهایی. در معاملات CFD از آنجایی که شخص دارای مالکیت بر دارایی نیست این امکان را فراهم می‌کند که علاوه بر جفت ارزها افراد دارایی‌های دیگر را در برابر همدیگر معامله کنند مثلا نفت، طلا، شاخص‌ها، سهام، کریپتو کارنسی‌ها و هرچیز دیگری را در برابر یک دارایی دیگر فرضا سیب در برابر گلابی!!!

در بالا یک مثال عجیب آوردیم تا متوجه شوید که نوع دارای مهم نیست بلکه عملکرد این نوع معامله موضوع بحث می‌باشد.

بیایید فرض کنیم شما تصمیم گرفته‌اید یک خودرو را در ازای تومان از نوع CFD معامله کنید. دقت کنید این دارایی هم جفت می‌باشد، خودرو در برابر تومان!

بر فرض شما تحلیل کرده‌اید که قیمت خودرو ریزشی است و تا چند هفته دیگر قیمت خودرو کاهشی خواهد بود! اما شما که خودرو ندارید باید چه کنید؟!

اینجاست که CFD به کمک می‌آید و بدون اینکه شما خودرویی داشته باشید می‌توانید وارد معامله فروش خودرو شوید البته به یک شرط! به شرط اینکه یک خریدار برای خودروی نداشته‌ی خود! پیدا کنید، یک خریداری که طبق تحلیل او نه تنها قرار نیست خودرو کاهشی باشد بلکه قیمت افزایش هم می‌یابد اما چطور؟!! شما در فارکس نگران این موضوع نباشید چون قبلا راجع به حجم معاملات توضیح دادیم، پس بالاخره یک خریدار پیدا می‌شود با کمک کارگزار (بروکر) البته.

یک موضوع را فراموش نکنیم و آن اینکه فرض دیگر کنیم و نرخ برابری خودرو به تومان را 200 میلیون در نظر بگیریم.

اکنون شما که فروشنده خودرو هستید کافیست با خریدار به توافق برسید و یک قرار داد امضا کنید مبنی بر اینکه شما خودرو را به او فروختید و سپس 200 میلون تومان را دریافت می‌کنید. البته خریدار 200 میلیون را با ضمانت بروکر و قرار داد بروکر به شما می‌دهد. پس بر اساس قرارداد شما یک خودرو به خریدار باید بدهید با مشخصات موجود در قرار داد و در زمان مشخص (البته معاملات CFD زمان ندارند و می‌شود در هر نقطه معامله را به شخص دیگری واگذار کرد).

حال اگر بر اساس تحلیل شما در آینده قیمت خودرو از 200 میلیون به مثلا 170 میلیون کاهش پیدا کرد، شما کافیست 170 میلیون از 200 میلیونی که از خریدار گرفته‌اید را در جیب مبارک خود گذاشته و بروید خودرو را بخرید و به خریدار تحویل دهید چون شما فقط خودرو بدهکارید یا اینکه خودرو نخرید و 170 میلیون را به خریدار بدهید (البته اگر خریدار هم بخواهد از معامله خارج بشود در غیر اینصورت معامله را به شخص دیگری واگذار می‌کنید) و تمام شما 30 میلیون سود کردید. اما اگر بر خلاف تحلیل شما قیمت از 200 به مثلا 230 رسید و بخواهید از معامله خارج شوید مجبورید علاوه بر 200 میلیونی که گرفته‌اید 30 میلیون هم از جیب بردارید و به خریدار تحویل دهید و شما 30 میلیون ضرر کردید.

اگر متوجه نشدید برگردید و دوباره و حتی سه باره مطلب را بخوانید. این ماهیت کلی این نوع معامله است و جزئیات زیادی وجود دارد که در گنجایش این مقاله نیست. امیدواریم مطالب بیشتری در این باره بنویسیم.

 این نوع معاملات یک نوع از ابزارهای مالی مهم هستند که مزایای زیادی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند از جمله:

  1. کسب سود از نوسانات قیمت بدون نیاز به اینکه کالایی تحویل گردد.
  2. با سرمایه اندک هم می‌شود از این نوع معاملات بهره برد.
  3. در این نوع معامله امکان استفاده از لوریج (اهرم) و مارجین وجود دارد.
  4. قابلیت مدیریت معاملات و پوشش ریسک به وسیله هجینگ فراهم است.

بازار دو طرفه در فارکس:

فکر میکنیم با توجه به مثال بالا این مطلب برای شما کاملا جا افتاده باشد که در بازار فارکس از آنجا که نوع معاملات از نوع CFD می‌باشد شما می‌توانید هم در جهت خرید و هم در جهت فروش یک دارایی وارد شود و از هر دو طرف کسب سود کنید، فقط کافیست درست تحلیل کنید.

مارجین و لوریج (Leverage) یا اهرم در فارکس:

یکی از مزایای معاملات در فارکس ورود با سرمایه کم می‌باشد اما چطور؟

پاسخ در مارجین و لوریج است.

در صورتی که می‌خواهید راجع به لوریج بدانید اینجا کلیک کنید.

در مثال بالا عنوان شد که واسط بین خریدار و فروشنده بروکر یا کارگزار می‌باشد. از آنجا که در معاملات CFD هیچ کالایی جا به جا نمی‌شود و صرفا مبلغ مابه التفاوت بصورت آنی توسط کارگزار بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود برای ورود به معاملات نیاز به پرداختن تمام وجه مورد نیاز نیست و صرفا بروکر با بلوکه کردن میزان مارجین مورد نیاز که با استفاده از لوریج تعیین می‌شود اجازه ورود به معامله را می‌دهد و به محض اینکه حساب شما اعتبار مانده کافی برای ماندن در معامله را نداشته باشد خود به خود از معامله خارج می‌شوید مگر اینکه حساب شما بیشتر از مارجین مورد نیاز اعتبار داشته باشد.

اما لوریج چه کمکی می‌کند؟

در صورتی که از لوریج استفاده نکنید، مارجین برای ورود به معاملات تمام مبلغ مورد نیاز است اما اگر در حسابتان از لوریج یا اهرم استفاده می‌کنید به نسبت اهرمی که انتخاب کرده‌اید مارجین کمتری برای ورود به معامله نیاز خواهید داشت. دوست دارید یک مثال ببینیم؟

مثلا برای ورود به اندازه یک لات (Lot) استاندارد در جفت ارز EURUSD نیاز دارید که حداقل صد هزار یورو پول یا مارجین داشته باشد اما اگر از لوریج 200 استفاده کنید تنها با 500 یورو در حسابتان می‌توانید وارد معامله یک لاتی بشوید و اگر لوریج 1000 داشته باشید تنها با 100 یورو می‌توانید که وارد معامله بشوید البته این کار احمقانه‌ایست چون تنها با تقریبا 10 پیپ جابجایی بازار خلاف تحلیل شما باید با پول خود خداحافظی کنید!!!

لات چیست؟

لات (lot) در فارکس همان حجمی است که وارد یک معامله ‌می‌شوید. شما می‌توانید از 0.01 لات تا اعداد بالاتر برای ورود به معاملات استفاده کنید.

یک لات استاندارد (1 Lot) برابر با صد هزار واحد از ارز پایه می‌باشد. مثلا برای جفت ارز USDCAD  یک لات برابر صد هزار دلار ایالات متحده و در جفت ارز EURUSD یک لات برابر صد هزار یورو است.

نکته انتهایی:

معاملات در فارکس و به طور کلی معاملات CFD دارای ریسک بسیار بالایی می‌باشد و خطر از بین رفتن همه یا بخش بزرگی از سرمایه شما را دارد لذا برای ورود به آن باید تخصص کافی و لازم را داشته باشید. آواچارت هیچ مسئولیتی در قبال عملکرد شما ندارد و صرفا به جهت آگاهی مطالب را منتشر می‌کند فلذا خواهشمندیم برای ورود از یک منبع استفاده نکنید و حتما برای تخصص خود وقت صرف کنید. آواچارت در قبال مطالب منتشر شده مسئولیتی ندارد و یقینا این مطلب دارای نقص‌هایی می‌باشد فلذا مسئولیت تمام اتفاقات بر عهده خود اشخاص می‌باشد.

امیدواریم لذت برده باشید و در صورتی که فکر میکنید مطلب نقص دارد و یا پیشنهادی دارید حتما نظر خود را برایمان در میان بگذارید.

با تشکر تیم آواچارت.

نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع است. ممنون از حسن توجه شما.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا